Narracja o uchodźcach i nowe technologie idą ze sobą w parze: smartfon w rękach uchodźcy to jeden z charakterystycznych obrazów kryzysu migracyjnego. Jednocześnie mobilne technologie, wideorelacje i multimedialne platformy pozwalają na odpowiedzenie o złożoności współczesnego świata poprzez tworzenie wielowątkowych opowieści. Jak za ich pomocą informować i budować empatię? Jak je wykorzystywać w dziennikarstwie i edukacji?

Na spotkaniu StoryCode zaprezentowana zostanie internetowa platforma „Ulica Antakia” (www.ulicaantakia.com), zrealizowana przez wielokrotnie nagradzaną agencję Cyber Kids on Real dla stowarzyszenia „Nomada”. W programie również pokazywany na StoryCode w Nowym Jorku snapchatowy reportaż i film z wyspy Lesbos dla Gazety Wyborczej autorstwa Aleksandry Hirszfeld i Karoliny Sulich (https://vimeo.com/184920103). Podczas dyskusji porozmawiamy o innych formach opowiadania o sytuacji migrantów, m.in. próbach dokumentacji ich sytuacji za pomocą wideo 360.
___________________________________________
SZCZEGÓŁY PROGRAMU StoryCode 05.12.2016
1. ULICA ANTAKIA
www.ulicaantakia.com
Internetowa platforma edukująca w zakresie tematyki uchodźstwa. Jak za pomocą mediów opowiedzieć w atrakcyjny sposób o sytuacji na Bliskim Wschodzie, jej przyczynach i skutkach?
Zdecydowaliśmy się na konwencję mocno osadzoną w popkulturze, która jest przyjazna w odbiorze i łatwa do identyfikacji w linii odbiorca - bohater – tłumaczy Dominik Cymer, Dyrektor Kreatywny Cyber Kids on Real, agencji, która stworzyła projekt. Na stronie można oglądać filmy utrzymane w estetyce GIF opowiadające o życiu mieszkańców tytułowej ulicy Antakia. To jedna z wielu ulic, która może znajdować się w każdym mieście na Bliskim Wschodzie. Mieszkają przy niej różni bohaterowie, w większości muzułmanie, syryjska klasa średnia – dodaje Katarzyna Lorenz, CEO Cyber Kids on Real. Projekt został zrealizowany dla Stowarzyszenia na Rzecz Integracji Społeczeństwa Wielokulturowego „Nomada”.
Na spotkaniu StoryCode o Ulicy Antakia opowiedzą Dominik Cymer z Cyber Kids on Real i Maciej Mandelt z „Nomady”.
Cyber Kids on Real to agencja reklamowa (ATL, digital) eksperymentująca m.in. w realizacjach z pogranicza sztuki i dizajnu. Jej prace prezentowane były na międzynarodowych wystawach i festiwalach, nagradzane były w konkursach: KTR, Projekt Roku, Kreatura, MUST HAVE, Dobry Wzór, Webstar.
www.cyberkids.pl
„Nomada” Stowarzyszenie na rzecz integracji społeczeństwa wielokulturowego to wrocławska organizacja wspierająca migrantów i migrantki w walce o ich prawa. Wspiera rozwój społeczeństwa otwartego na ludzi różnych kultur, religii i pochodzenia. Przełamuje stereotypy i uprzedzenia, wspiera osoby pokrzywdzone atakami ksenofobicznymi.www.nomada.info.pl
2. 12 DNI NA LESBOS / Reportaż z wyspy Lesbos na Snapchacie i film snapchatowy
https://vimeo.com/184920103
Rok po szczytowym momencie kryzysu uchodźczego dwie dziennikarki spróbowały sportretować ludzi mieszkających na wyspie Lesbos: uchodźców, wolontariuszy i rdzennych mieszkańców wyspy, by spróbować uchwycić dramat tego wyjątkowego miejsca. Stworzyły reportaż transmitowany bezpośrednio z wyspy za pomocą aplikacji Snapchat dla Gazety Wyborczej. Z wybranych i połączonych w nową całość kadrów ze Snapchata powstał pierwszy polski film snapchatowy.
Lesbos to trzecia co do wielkości wyspa Grecka, historyczne już miejsce, które stało się epicentrum kryzysu uchodźczego. Żyje na niej około 86 tys. mieszkańców. W 2015 roku do Grecji przypłynęło ponad 847 tys. uchodźców i migrantów, uciekających przed wojną i szukających lepszego życia. Ponad połowa z nich przypłynęła na Lesbos.
O przedsięwzięciu opowiedzą jego autorki:
Aleksandra Hirszfeld dr filozofii działająca w obszarze praktyk artystycznych, kuratorskich i teorii sztuki nowych mediów (http://hirszalex.art.pl/snapchat.html) oraz Karolina Sulich absolwentka Akademii Sztuk Pięknych i Akademii Teatralnej, obecnie studentka Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się scenografią, ilustracją, działaniami artystycznymi i postartystycznymi (http://www.karolinasulich.com/report).
___________________________________________
PARTNEREM spotkania jest Narodowy Instytut Audiowizualny.
INFORMACJE I KONTAKT
Meetup: http://www.meetup.com/StoryCode-Warsaw-Meetup/
www: http://storycode.pl/
e-mail: mail@storycode.pl
___________________________________________
O STORYCODE
StoryCode to międzynarodowa społeczność, skupiająca twórców z różnych dziedzin poszukujących nowoczesnych form narracji. Do udziału zapraszamy autorów posługujących się zarówno słowem pisanym i mówionym, filmowców, projektantów i programistów.
W obszarze naszego zainteresowania leżą takie zjawiska jak opowiadanie historii z wykorzystaniem wielu platform i narzędzi (transmedia, cross-media), interakcja i partycypacja. Nasze spotkania są poświęcone zarówno nowym formom dokumentalnym (dokument interaktywny, dokument uczestniczący) jak i fabularnym (interaktywny film, narracja w grach, immersive theatre, Alternate Reality Games). Interesują nas nowe technologie (rozszerzona i wirtualna rzeczywistość, internet rzeczy) i narzędzia, które można wykorzystać do opowiadania historii i angażowania w nie odbiorców. Staramy się również poszukiwać odpowiedzi na tak istotne kwestie jak modele biznesowe i monetyzacja.
StoryCode działa w 20 miejscach na świecie, a obecnie również w Warszawie.