Nie inaczej pozostaje w przypadku kina III RP. Na pytanie o to, jak definiowało one najnowszą polską tożsamość i formę próbowała odpowiedzieć filmowa część wystawy „Późna polskość”. Zaproszone do udziału w niej zespoły – złożone z filmoznawcy/filmoznawczyni i artysty/artystki wizualnej – zostały poproszone o zrobienie esejów filmowych, które opowiedzą i krytycznie przeanalizują to jak kino określało polską formę: fantazje tożsamościowe i globalistyczne; pragnienia przynoszone wraz z nowym ustrojem i to, co w nim wykluczone; kwestie przestrzeni i płciowych tożsamości.
Kurator sekcji Jakub Majmurek przedstawi wyniki tego eksperymentu. Jego rezultatom przyjrzą się następnie zaproszeni do dyskusji goście. Wspólnie z publicznością zastanowią się, czy eksperyment się powiódł: co nowego widać w nim, jeśli chodzi o nasz obraz Polski i kina, a co zostało w nim pominięte, nieruszone?
Dyskusja przyjrzy się także związkom kina i transformacji, relacji filmowych obrazów do wzorców aspiracji, modeli kobiecości i męskości, opowieści o własnych korzeniach i miejscu w świecie, przez jakie określają się Polacy. Czy gdybyśmy mieli bardziej progresywne kino Polska inaczej by wyglądała? Czy to kino współtworzyło taki, a nie inny kształt polskiego kapitalizmu i sfery publicznej? Czy kino trenuje widzów do dominujących ideologii, czy też sprawa jest bardziej skomplikowana, a negocjacyjna pozycja widzów silniejsza, niż wydaje się to krytycznym teoriom? Co z tym wszystkim może zrobić krytyczny intelektualista i zaangażowana artystka? Zapraszamy wszystkich uczestników do wspólnej refleksji nad tymi pytaniami.
Uczestnicy:
Jakub Majmurek
Kurator filmowej części wystawy, publicysta polityczny związany m. in. z „Krytyką Polityczną”, krytyk filmowy.
Kuba Mikurda
Wykładowca w szkole filmowej w Łodzi, historyk filmu i filozof, autor i redaktor wielu filmowych książek, oraz jednej z prac na wystawie. Obecnie pracuje nad dokumentem filmowym poświęconym kinu Waleriana Borowczyka.
Michał Oleszczyk
Filmoznawca, krytyk filmowy, wykładowca kolegium Artes Liberales. Współpracuje z „Kinem”, portalem „Filmweb”, wieloma amerykańskimi tytułami. Autor wielu tekstów poświęconych najnowszej historii polskiego kina. Dyrektor artystyczny festiwalu w Gdyni w latach 2013-2016.
Agata Pyzik
Krytyczka popkultorowa i publicystka, regularnie współpracująca z polską i brytyjska prasą. Zainteresowana popkulturą dawnego Bloku Wschodniego, związkami kultury transformacji i transformacji ustrojowej. Autorka książki „Poor But Sexy”, mierzącej się z (pop)kultorową tożsamością Europy Wschodniej.
13 czerwca 2017
godzina 20:00
Centrum Sztuki Współczesnej