Każdy seans poprzedzony będzie spotkaniem z  Michałem Pieńkowskim,  znawcą kina przedwojennego, który od ośmiu lat pracuje w Filmotece Narodowej, gdzie zajmuje się historycznym zbiorem filmowym i rekonstrukcją zabytków na taśmie celuloidowej. W warszawskim kinie Iluzjon prowadzi spotkania i prelekcje poświęcone przedwojennym polskim filmom

Program
Sobota, 22 lipca, godz. 21.00-23.00 – „Gorączka złota” i zespół Foliba,
Sobota, 29 lipca, godz. 21.00-23.00 – „Nosferatu” i zespół Spontaneous Chamber Music,
Sobota, 5 sierpnia, godz. 21.00-23.00 – „Pan Tadeusz” i zespół Czerwie.

Opisy filmów:
„Gorączka złota”, reż. Charles Chaplin, USA, 1925r. 
Pewnego dnia drobny i wrażliwy człowiek postanawia wyruszyć wraz z innymi na poszukiwanie złota. Tysiące przeszkód – zimno, głód, śnieżne burze z trudem pozwalają im przetrwać. Któregoś dnia burza śnieżna porywa im chatkę...

„Nosferatu – symfonia grozy”, reż. F.W. Murnau, Niemcy, 1922r.  
(film przeznaczony dla widzów dorosłych)
Thomas Hutter rozstaje się z ukochaną żoną i wyrusza do hrabiego Orloka, by podpisać z nim umowę na sprzedaż domu w rodzinnym Wisborgu. Po drodze ludzie ostrzegają go przed hrabią, jednakże młody chłopak nie wierzy w historię o wampirze. Dociera do zamku, gdzie czeka na niego spragniony krwi Nosferatu...

„Pan Tadeusz”, reż. Ryszard Ordyński, Polska, 1928r.
Premiera dzieła odbyła się 9 listopada 1928 r. w Warszawie. W ówczesnej prasie „Pana Tadeusza” zapowiadano, jako „superprodukcję realizowaną na dziesięciolecie niepodległości Polski”. Film okazał się dla twórców sukcesem komercyjnym, ciesząc się wielkim powodzeniem w stolicy. Niestety taśmy zaginęły w czasie II wojny światowej. W latach 50. XX wieku odnaleziono fragmenty o łącznym czasie 42 min. W 2006 r. we Wrocławiu odnaleziono kolejne fragmenty, dzięki czemu udało się zrekonstruować około 120 minut trwającego oryginalnie ponad trzy godziny filmu.

Propozycje muzyczne:
Foliba 
Zespół Foliba to grupa odnajdująca korzenie w transowym brzmieniu afrykańskiej muzyki perkusyjnej. Niecodzienne w naszych szerokościach geograficznych instrumentarium obejmuje m.in. : djembe (dżembe), dundun'y, tamę, balafon, korę, shekere. Te z pozoru proste instrumenty urzekają bogactwem możliwości i pięknym, naturalnym brzmieniem.

Spontaneous Chamber Music / Zakrocki/Olak/Wielecki 
Istotą tego projektu jest improwizacja. Otwarta i niczym nieskrępowana. Muzyków łączy wrażliwość i chęć wspólnego szukania nowych dźwięków.

Czerwie 
To niezależna polska formacja, prezentująca alternatywne dźwięki z pogranicza folku, etno, sceny absurdu, teatru i filmu. Stworzyli własny niepowtarzalny styl charakteryzujący się niekonwencjonalnym wykorzystaniem instrumentów muzycznych oraz będący fuzją wielu gatunków muzycznych.

Organizatorem seansów jest m.st. Warszawa.