Moderacja
Jakub Moroz
wicedyrektor TVP Kultura

Goście
prof. Krystyna Duniec
Profesorka w Zakładzie Historii i Teorii Teatru Instytutu Sztuki PAN. Pomysłodawczyni i kierowniczka Laboratorium „Projektowanie Kultury” SWPS i Nowego Teatru. Wykłada w Polsko-Japońskiej Wyższej Szkole Technik Komputerowych w Warszawie. Autorka m.in. książek „Kaprysy Prospera. Szekspirowskie inscenizacje Leona Schillera” (1998); „Jan Kreczmar. Grał jakby uczył” (2004); „Ciało w teatrze. Perspektywa antropologiczna” (2012). Wydała także w swoim opracowaniu Bruliony Jana Kreczmara (2003) oraz tom zbiorowy „Aktor. Niepewna tożsamość” (2012).

dr Anna Myślińska
Historyk sztuki, doktor nauk humanistycznych, kustoszka w Muzeum Narodowym w Kielcach, wykładowca akademicki, badaczka historycznego aspektu sztuki i polskiej ikonosfery narodowej. Kuratorka wystaw, m.in. Historia i Polonia 2009-2010, autorka książki „Polska współczesna ikonosfera narodowa” (2016), uczestniczka debat „Nasze ciało narodowe” (2015) i „Orzeł i reszka” (2016).

dr Piotr Bernatowicz
Historyk i krytyk sztuki, kurator wystaw. W latach 2006-2014 pełnił funkcję redaktora naczelnego ogólnopolskiego pisma o sztuce „Arteon” i wykładał historię sztuki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W latach 2014-2017 kierował Galerią Miejską „Arsenał” w Poznaniu. Obecnie pracuje jako dziennikarz radiowy i telewizyjny oraz niezależny kurator. Autor wielu tekstów naukowych, publicystycznych i publikowanych w katalogach wystaw.

dr Mateusz Werner
Doktor nauk humanistycznych, filozof kultury, eseista, krytyk filmowy. Autor książki „Wobec nihilizmu. Gombrowicz, Witkacy” (2009), wydawca esejów Pier Paolo Pasoliniego „Po ludobójstwie” (2012), redaktor m. in. tomu „What Kieślowski Tells Us Today?” (2008) oraz „Polish Cinema Now! Focus on Contemporary Polish Cinema” (2010). Wykładał gościnnie w łódzkiej Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej oraz na Uniwersytecie Warszawskim. W latach 2016-2017 wicedyrektor Narodowego Centrum Kultury. Obecnie adiunkt na Wydziale Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Redaktor kwartalnika filozoficznego „Kronos”.

Dr Iwo Zmyślony
Teoretyk sztuki, autor kilkunastu publikacji naukowych oraz blisko stu esejów, wywiadów i recenzji. Studiował filozofię i historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim, Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg i Katholieke Universiteit Leuven. Tytuł doktora uzyskał na podstawie pracy o pozawerbalnych wymiarach poznania i wiedzy (tacit knowledge). Stypendysta programów GFPS, DAAD, MNiSW, NCN i Młoda Polska. Wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego, Viamoda School of Fashion oraz School of Form w Poznaniu. Publikował m.in. w „Dwutygodniku”, „Kulturze Liberalnej” i „Obiegu”.

Dr Tomasz Kozak
Artysta wizualny, teoretyk. Twórca filmów animowanych „Czarna burleska” (1996); „Opera Ocalenia” (1998); „627 Romans Dżentelmena” (2000) oraz interdyscyplinarnych projektów wideo (m.in. „Zmurzynienie” – 2006, „Lekcja lucyferyczna” – 2006, „Flash of the New Flesh” – 2011). Autor książek: „Wytępić te wszystkie bestie?” (2010); „Akteon. Pornografia późnej polskości.” (2012); „Poroseidy. Fenomenologia kultury trawersującej” (2017). Pracuje na stanowisku adiunkta w Instytucie Sztuk Pięknych UMCS w Lublinie. Głównym obszarem zainteresowań Tomasza Kozaka jest film found footage. W przypadku tego artysty technika specyficznej rekonstrukcji materiałów znalezionych stanowi część szerszej strategii hermeneutycznej, określonej mianem Krytyki Fantazmatycznej. Krytyka Fantazmatyczna próbuje jednocześnie opisywać i zmieniać mechanizmy, przy pomocy których późno-nowoczesna kultura tworzy wyobrażenia nowoczesności. W tym kontekście Tomasz Kozak identyfikuje inspirujące go dyskursy: Oświecenie (Kant, de Sade), klasyczna filozofia niemiecka (Fichte, Schelling, Hegel), Romantyzm (Schlegel, Schiller, Novalis). Jednocześnie artysta wyraźnie dystansuje się od tradycji (neo)awangardy, wskazując na (neo)romantyczne źródła inspiracji.

Kurator programu dyskursywnego
Konrad Schiller

Centrum Sztuki Współczesnej
Zamek Ujazdowski
03/08/2017
cykl {Transformacje}
dyskusja
„Ironia i Patos„

Debata tworzona jest we współpracy z TVP Kultura.