Europejski Dzień Kina Artystycznego ma udowodnić, że kina są żywymi publicznymi miejscami spotkań kulturowych i pełnią ważną funkcję społeczną. Skierujemy uwagę zarówno na kino jako formę przekazu artystycznego, jak i na kino jako obiekt, bez którego ten przekaz byłby niemożliwy. Chcemy również pokazać, że ta funkcja kina w szczególny sposób wyróżnia kina studyjne.
Kina są ważną częścią krajobrazu kulturowego i wzbogacają społeczności - w miastach i na wsi. Gromadzą ludzi i dają im poczucie wspólnoty, niezależnie od wieku, pochodzenia, wykształcenia czy dochodu. Co roku ponad 100 milionów osób odwiedza kina arthousowe. Odgrywają one kluczową rolę w promowaniu różnorodności kulturowej i prezentowaniu młodych talentów. 
Kina studyjne i lokalne w Polsce to ponad 200 podmiotów na terenie całego kraju a ich widownia w 2016 r. przekroczyła 10 milionów widzów.

Program Europejskiego Dnia Kina Artystycznego:
Specjalny pokaz przedpremierowy „Po tamtej stronie” w reż. Akiego Kauriskmakiego

www.kinastudyjne.pl
Sieć Kin Studyjnych i Lokalnych
www.stowarzyszeniekin.pl 
Stowarzyszenie Kin Studyjnych

Oficjalna strona:
www.artcinemaday.org 
 

Organizatorzy:


CICAE - Art Cinema - Międzynarodowe Stowarzyszenie Kin Art-house'owych to sieć krajowych związków kin oraz kin niezależnych, festiwali filmowych, nie wyłączając przy tym dystrybutorów. Celem działania organizacji działającej od 1955 roku jest promowanie różnorodności kulturowej w kinach i na festiwalach filmowych, oraz wspieranie produkcji poprzez nakierowanie na inicjatywy kulturowe. CICAE pomaga w uzyskaniu wsparcia dla filmów artystycznych od organów rządowych i wspiera dystrybucję filmów z całego świata na cały świat. 

Europa Cinemas to pierwsza sieć kinowa skupiająca się na europejskich filmach założona w 1992 roku w ramach programu Unii Europejskiej „Media”. Obecnie obejmuje 2,350 sal projekcyjnych w 977 kinach oraz zrzesza 596 miast w 42 krajach. Głównymi celami projektu jest nie tylko zwiększenie liczby filmów europejskich w ofercie kin czy promowanie różnorodności w repertuarze, ale również zbudowanie sieci kin, które będą prowadziły wspólne przedsięwzięcia na szczeblu krajowym i europejskim.
 

 

Polscy partnerzy projektu:



Stowarzyszenie Kin Studyjnych - główny organizator wydarzenia w Polsce, zrzesza podmioty prowadzące kina studyjne i lokalne, osoby zaangażowane w działalność tych kin oraz inne osoby realizujące cele stowarzyszenia, do których należy m.in.: współpraca z organizacjami działającymi na rzecz kina i filmu artystycznego, promocja i upowszechnianie wiedzy o kinematografii artystycznej, niezależnej oraz alternatywnych gatunkach twórczości filmowej, rozwój kultury filmowej i prowadzenie edukacji filmowej, czy też wspieranie rozwoju potencjału polskiego niezależnego przemysłu kinematograficznego, a w szczególności małych i średnich podmiotów. 

Sieć Kin Studyjnych i Lokalnych działająca przy Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym
Działalność Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych ma na celu upowszechnianie kultury filmowej w szczególności poprzez rozpowszechnianie w kinach Sieci filmów o wysokich walorach artystycznych oraz podejmowanie działalności edukacyjnej adresowanej do młodej widowni kin. Strukturę Sieci tworzą kina, które zobowiązały się do realizowania programu SKSiL w umowach zawartych z operatorem Sieci - FINA, który w zamian wspiera finansowo działalność programową kin oraz ułatwia im dostęp do pożądanego – z punktu widzenia programu Sieci - repertuaru kinowego. 

Polski Instytut Sztuki Filmowej
Polski Instytut Sztuki Filmowej powstał w 2005 roku na mocy uchwalonej przez parlament ustawy o kinematografii.

Do głównych zadań Instytutu należy wspieranie rozwoju polskiej kinematografii poprzez dofinansowanie realizacji projektów filmowych na wszystkich etapach: scenariusza, developmentu i produkcji filmu. PISF wspiera również promocję polskiej twórczości filmowej w kraju i za granicą. Współfinansuje organizację festiwali, przeglądów, retrospektyw, a także kampanie promocyjne najlepszych polskich filmów.
Instytut przeznacza znaczne środki na edukację i upowszechnianie kultury filmowej, oraz na modernizację infrastruktury kinowej, doskonalenie zawodowe filmowców i działalność Dyskusyjnych Klubów Filmowych.