Dlaczego tak często inspirujemy się tym, co wydarzyło się przed wiekami?
Czy bez mitu historii jesteśmy w stanie być razem, tworzyć naród? 
Chlubimy się tym, że Polska to był kraj gościnny, że tutaj gość w dom oznaczał zawsze Bóg w dom. Właśnie za to kochamy przeszłość, że nie musimy przekładać jej na teraźniejszość, że jesteśmy „mitycznie” wielkoduszni i cierpiący.
Dlaczego ten mit dzisiaj potężnieje? 
Dlaczego towarzyszy mu agresja, mściwość i wygrażające pięści?
Przeraża mnie nasza bezduszność i obojętność wobec imigrantów; my, „mitycznie” prześladowani chcemy mieć monopol na cierpienie. To, co uważamy za niegodne, gdy wymierzone w nas samych, usprawiedliwiamy „historycznie-narodowo”, gdy szukamy ofiary, aby na niej wyładować nienawiść, pretensje i własne niespełnienie.
Tworząc ten spektakl, postanowiłem pożegnać się z mitem, który mami nas swoim przesłaniem i „szlachetnymi aktami szaleństwa”, który rozpala „wewnętrzny ogień, którego sto lat nie wyziębi”, zostawiający za sobą pożogę podziałów i rozbratu – mitem, który rozgrzesza zawiść i wyklucza to, co się w nim samym nie mieści.

Wstęp: 30 zł normalny / 20 zł ulgowy
rezerwacje: steatralne@gmail.com
3 listopada - Studium Teatralne


Zrealizowano ze środków Miasta st. Warszawy
Centrum artystyczne Lubelska 30/32
Sponsor: Altmaster

Tekst: Stanisław Wyspiański "Wyzwolenie", Halszka Różalska, Zespół.
reż.: Piotr Borowski
występują: Magda Czarny, Halszka Różalska

oraz: Zuza Barc, Jose Enrique Iglesias Vigil, Joasia Kosierkiewicz, Michał Kotowski, Marcin Kotowski, Anna Kozłowska, Katarzyna Kwiatkowska, Michał Lorent, Marcin Malinowski, Justyna Orzechowska, Dorota Porowska, Magdalena Rostkowska, Katarzyna Szaulińska.
scenografia: Zula Poznańska, Jan Zagdański
labirynt: Dorota Porowska
muzyka: Joanna Duda