Niewidzialny Pawilon | sztuka współczesna Haiti w Zachęcie | cykl spotkań

Niewidzialny Pawilon | sztuka współczesna Haiti w Zachęcie | cykl spotkań

Start: 21 listopada 2015 17:00
Koniec: 22 listopada 2015 21:00
Niewidzialny Pawilon / Le Pavillon Invisible / The Invisible Pavillion

Sobota 21.11 (sale wystawowe, wstęp wolny)
godz. 17: "Niewidzialny Pawilon" — wykład / projekcja Jeana-Ulricka Déserta
godz. 18.45: przerwa na herbatę
godz. 19: "The Sculptors of Grand Rue", reż. Leah Gordon, 2008, 32 min

Niedziela 22.11 (sala multimedialna,wejście od ul. Burschego, wstęp wolny)
godz. 17: wstęp do filmu — Jean-Ulrick Désert; "Meurtre à Pacot", reż. Raoul Peck, 2014, 128 min
godz. 19.15: przerwa na herbatę
godz. 19.30: rozmowa o filmie z udziałem Jeana-Ulricka Déserta, Zofii Pinchinat-Wituckiej i Tomasza Szerszenia


Niewidzialny Pawilon to cykl wydarzeń poświęconych sztuce współczesnej i kulturze Haiti. Zaplanowane na czas, gdy zamyka się tegoroczne Biennale w Wenecji, wydarzenia te wchodzą w dialog zarówno z projektem prezentowanym w Pawilonie Polskim (Joanna Malinowska i C.T. Jasper, Halka/Haiti 18°48’05”N 72°23’01”W"), jak i z faktem nieobecności w tym roku Pawilonu Haitańskiego. Gościem Zachęty będzie Jean-Ulrick Désert, artysta, którego praca Konstalacje Bogini / Niebo nad Port-au-Prince, Haiti, 12 stycznia 2010, 21:53 UTC miała być prezentowana w Wenecji.
Wydarzenia rozpisane zostały na dwa popołudnia. Pierwsze z nich zostanie poświęcone bezpośrednio sztuce współczesnej. Podczas wykładu/projekcji Jean-Ulrick Desert będzie mówił o swojej praktyce artystycznej. Giscard Bouchotte, kurator Niewidzialnego Pawilonu, opowie o swojej pracy na krótkim filmie wideo, zrealizowanym dla publiczności Zachęty. Dokument The Sculptors of Grand Rue, którego reżyserką jest Leah Gordon, pokaże rzeźbiarzy z kolektywu Atis Rezistans pracujących na ulicach Port-au-Prince. Drugi dzień poszerzy spojrzenie, prezentując poruszającą, intymistyczną wizję haitańskiego społeczeństwa i zaangażowania społeczności międzynarodowej po katastrofie w fabularnym filmie Raoula Pecka Meurtre à Pacot (Morderstwo w Pacot). Po projekcji odbędzie się dyskusja.

Jean-Ulrick Désert urodził się w Port-au-Prince. Dzieciństwo spędził na Haiti, następnie mieszkał w Nowym Jorku, Paryżu i Berlinie. Jego działania artystyczne związane są z wieloma lokalizacjami i kulturami artystycznymi i wyrastają z tradycji konceptualizmu badającego praktyki społeczne. Swoją pracę Jean-Ulrick tłumaczy jako wizualizację „conspicuous invisible” (tego, co pozostaje niewidoczne, pomimo że rzuca się w oczy). Podejmuje w niej m.in. temat odniesień kulturowych, etniczności, rasy, płci kulturowej, seksualności i innych zmiennych, które stawiają wyzwanie monolitycznym koncepcjom tożsamości.
http://www.jeanulrickdesert.com/

Raoul Peck urodził się 1953 w Port-au-Prince. Dorastał w Demokratycznej Republice Konga, a następnie w USA i Francji, zaś karierę filmową rozpoczynał w Niemczech. Jego debiut fabularny L'Homme sur les quais (1993) poświęcony był dyktaturze François Duvaliera. W Polsce Peck znany jest z filmu Lumumba (2000) oraz Czasem w kwietniu (2005) o ludobójstwie w Rwandzie. W trakcie swej międzynarodowej kariery Peck wielokrotnie powracał do tematów haitańskich (Desunen - dialogue avec la mort, 1994; Moloch Tropical, 2009; Assistance mortelle, 2013). W latach 1996-97 był ministrem kultury Haiti.

Leah Gordon urodziła się w 1959 w Wielkiej Brytanii. Jest artystką i kuratorką od lat 90. związaną z Haiti. Wicedyrektorka Ghetto Biennale w Port-au-Prince, była młodszym kuratorem Pawilonu Haitańskiego na 54 Biennale Sztuki w Wenecji. Jej filmy i prace fotograficzne były prezentowane na międzynarodowych wystawach. W czerwcu 2006 ukazała się jej książka fotograficzna Kanaval: Vodou, Politics and Revolution on the Streets of Haiti.

Koncepcja i koordynacja: Olga Stanisławska, Benjamin Cope (Zachęta)

Najlepsze filmy na kanapowego lenia
Top Gun od dziś w kinach
Piękno opuszczonych scenografii filmów...porno