Beksiński_Butoh_Bez tytułu 1/ Joan Laage / Sylwia Hanff / Robert Jędrzejewski

Beksiński_Butoh_Bez tytułu 1/ Joan Laage / Sylwia Hanff / Robert Jędrzejewski

Start: 15 marca 2016 19:00
Koniec: 15 marca 2016 20:00
free

[FOR ENGLISH SCROLL DOWN]

Intuitywny performance butoh inspirowany malarstwem Z. Beksińskiego

Joan Laage – Kogut Butoh (Seattle/USA)
Sylwia Hanff – Limen Butoh (Warszawa/Polska)
muzyka i video-partytura: Robert Jędrzejewski

Kostiumy: sylwia hanff, Joan Laage, Małgorzata Chrust
Instalacja: Joanna Pielat-Rusinkiewicz

WSTĘP WOLNY
REZERWACJE: bilety@instytut-teatralny.pl
tel. +48 791 877 377

„Od obrazu wymagam tego samego, czego od muzyki: by wprawiał mnie w stan ekstazy, ale nie przy pomocy tego, co zostało namalowane, ani jak zostało namalowane, lecz za pośrednictwem czegoś nieuchwytnego, co staram się odnaleźć w sercu i pod powiekami, ale czego nie umiem nazwać.”
Z. Beksiński

Malarstwo Zdzisława Beksińskiego najczęściej postrzegane jest jako pełne mrocznych wizji mających nastrój grozy. Inne aspekty sztuki tego artysty pozostają niedostrzeżone. Chcemy przekroczyć stereotypowe postrzeganie sztuki Beksińskiego i odkryć na nowo pomijany „mistyczny” aspekt jego malarstwa, będący duchową wędrówką, widoczną szczególnie w drugiej połowie jego twórczości.

Beksiński obrał całkowicie indywidualną drogę twórczą, podobnie jak twórcy butoh, nawet na przekór wszystkim awangardowym prądom i kierunkom współczesnej sztuki.

Niezwykle interesujące dla nas, tancerzy butoh, są obecne w jego twórczości transgresje i transformacje cielesności oraz szczególna relacja ciała z przestrzenią.

Tematem poszukiwań artystycznych będzie również, podkreślany przez samego artystę oraz krytyków, związek malarstwa Beksińskiego z muzyką - punkty styczne w architektonice utworu muzycznego i architektonice obrazu. „To, co jest namalowane, nie ma dla mnie większego znaczenia. Ważne jest, jak to działa w sensie dźwięku, formy i dźwięku koloru położonych w tym a nie innym miejscu. A więc posługuję się kształtem, ale dla celów, które nazwałbym celami muzycznymi.” Stąd nasza idea sięgnięcia do języka muzyki współczesnej i formy video-partytury tworzonej przez Roberta Jędrzejewskiego.

BUTOH - kontrkulturowa forma współczesnego tańca, która narodziła się w Japonii na przełomie lat 50 i 60 XX w. Zrywa z kanonami tradycyjnej sztuki, nie tylko japońskiej. Inspiracją były też ekspresjonizm, koncepcja teatru okrucieństwa Antonin'a Artaud'a, filozofia Nietzsche’go, pisma Bataille’a, twórczość Genet’a. Odwołuje się do ludowej estetyki brzydoty, sam w sobie jest rytuałem wyzwalającym wewnętrzną energię i eksplorującym mroki podświadomości. Z premedytacją ukazuje zakazane dotąd obszary życia. Butoh to taniec, którego istotą jest poszerzona percepcja ciała wyzwolonego z automatyzmów codzienności, poszukiwanie tego, co autentyczne w ciele, tajemniczego piękna, otwarcie na kontakt z Jaźnią i jedność Uniwersum w jego wiecznym cyklu życia i śmierci. Butoh jest stanem jedności umysłu-ciała umożliwiającym subtelne odczuwanie świata wewnętrznego i zewnętrznego, to czyste doświadczenie zmieniających się stanów istnienia. Tancerz, istniejąc na krańcach czasu, otwiera przestrzeń, w której ujawniają się rzeczy niewidzialne.

Joan Laage (Kogut butoh) - pionierka i jedna z najbardziej znanych zachodnich tancerek butoh, założycielka DAIPANbutoh Collective, Seattle/USA. Studiowała butoh u mistrza Kazuo Ohno i Yoko Ashikawy w Tokio, a także na warsztatach Mina Tanaki, Sankai Juku, Akira Kasai, Masaki Iwana; pod koniec lat 80-tych występowała z Gnome - grupą prowadzoną przez Ashikawę. W 1990 osiadła w Seattle i założyła Dappin` Butoh. W czasie gdy mieszkała w Polsce, przyjęła artystyczny pseudonim Kogut Butoh. W 2006 i 2007 podróżowała po Azji, tworząc tam projekty butoh. W maju 2011, twórczość Joan była omawiana na sympozjum butoh w UCLA. Joan występowała na festiwalach butoh w Nowym Yorku, Chicago, Portland, Boulder, Seattle i Paryżu. Jej doktorat (Ph.D. in Dance & Related Arts, Texas Woman’s University, 1993), dotyczył ciała w tańcu butoh. Joan została opisana w książkach Sondry Fraleigh – Tańcząc w stronę mroku: Butoh, Zen, i Japonia oraz Butoh: Metamorphic Dance and Global Alchemy. Joan często tworzy prace site-specific. Jest również nauczycielką Tai Chi i posiada certyfikat z Analizy Labana. Jej najnowsze projekty to Suitcases Project, 4Culture Historical Site(s)-Specific Project. The Engendering Project częściowo wspierany przez City of Seattle Office of Arts & Cultural Affairs i Borderlines: The Dead Class Revisited inspirowany Teatrem Śmierci T. Kantora. Często podrózuje po Europie występując w wielu miastach w różnych krajach. www.seattlebutoh-laage.com www.daipanbutoh.com

Sylwia Hanff - pionierka i najbardziej rozpoznawalna tancerka butoh w Polsce. Uczyła się u największych mistrzów butoh (Ko Murobushi, Daisuke Yashimoto, Carlotta Ikeda, Yoshito Ohno oraz Atsushi Takenouchi, Tadashi Endo, Ken Mai, Kan Katsura i inni); performerka teatru fizycznego, instruktorka improwizacji tańca i symboliki ciała, nauczycielka jogi i medytacji; tańca współczesnego i orientalnego uczyła się na wielu międzynarodowych festiwalach i warsztatach tańca w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii; brała udział w międzynarodowych projektach tanecznych; była aktorka zespołu Warszawskiego Teatru Pantomimy, 10 lat współpracowała z Teatrem Narodowym i Operą Narodową; współpracuje z teatrami fizycznymi i eksperymentalnymi; mgr filozofii UW; menadżerka kultury – od wielu lat organizuje wydarzenia butoh; od kilkunastu lat prowadzi warsztaty pracy z ciałem i medytacji w ruchu. Od 2002 r. prowadzi Teatr Limen Butoh, stworzyła kilkanaście autorskich spektakli solowych i zespołowych oraz wiele etiud i improwizacji. Została opisana w książce „Obecni ciałem. Warsztat polskich tancerzy” Magdaleny Zamorskiej i The Body Revolving Stage. New Dance in New Poland, Jadwigi Majewskiej. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, www.limenbutoh.net
FB https://www.facebook.com/limenbutoh

Robert Jędrzejewski – wiolonczelista, kompozytor, muzyk intuitywny, kreatywny improwizator, studiował w krakowskiej AM w klasie wiolonczeli prof. Łapińskiego, kompozycji prof. B. Schaeffera; kursy wykonawstwa muzyki współczesnej i kompozycji w Krakowie, Stuttgarcie, Avignon (IRCAM), Gdańsku (pod kier. prof. A. Kaczynskiego), był stypendystą Fundacji Płockiej; współpracuje z Teatrem Performer, jest organizatorem Festiwalu Sztuk Intuitywnych. Współtwórca SALULUEKIP duetu improwizujących kompozytorów (wspólnie z Anną Jędrzejewską). Grupa działa na pograniczu muzyki intuitywnej, komputerowej, elektronicznej oraz audioart. Wystąpieniom towarzyszy najczęściej performance lub video art. Czerpią z muzyki współczesnej i budując własne struktury i swoisty język muzyczny. Istotą działania jest balansowanie pomiędzy artystyczną koncepcją a intuicją. Obecnie zaangażowany w realizację projektu Video Partytura - intuitywnej inspiracji dla kompozytora i nowej perspektywy dla odbiorcy. Od 2014 roku jest doktorantem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie https://www.youtube.com/channel/UCAv6ENRMbCnh9HDDZ6kufeg/videos
www.soundcloud.com/aquacello

Współpraca: Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie Akademia Umiejętności Społecznych, DAIPAN Butoh Collective (Seattle/USA). Instytut teatralny. im. Z. Raszewskiego

---------------------------------------------------------------------------------------------
[ENGLISH VERSION]

BEKSIŃSKI_BUTOH
UNTILTLED 1

BUTOH PERFORMANCE INSPIRED BY Z. BEKSIŃSKI PAINTINGS

JOAN LAAGE Kogut Butoh (Seattle/USA)
& SYLWIA HANFF Limen Butoh (Warsaw/Poland)
Music and video-socore: ROBERT JĘDRZEJEWSKI

„I demand from the picture the same what I do from the music: to put me in a state of ecstasy, however using neither what was painted nor how it was painted, but rather by using something intangible, something what I am trying to find in my heart or under my eyelids, something I am not able to name myself“
Z.Beksiński

Paintings of Zdzisław Beksiński are mostly perceived as full of dark visions with horror atmosphere. Other aspects of his art remain unnoticed. What we would like to do is to overcome the stereotyped view of Beksiński art and discover from scratch the disregarded „mystical“ aspect of his painting, that is a spiritual journey particularly seen in the second half of his career.

Beksiński chose a completely individual way of creativity, similar to butoh creators, even against all avant-garde movement and directions of modern art.

What is extemely interesting for us, butoh dancers, is the presence of transgression and transformation of the body in his art and particularly the relation between corporealness and space.

The subject of our artistic discovery will also be, and that is itself emphasized by the artist and the critics, the relation of Beksiński paintings with music – the tangent points in the architectonic of a music piece and the architectonic of a paniting. „What is already painted has no meaning to me. What I find important is how it functions in the sense of the sound, the form and the sound of the colour in that particular place and not the other. So I use the shape for the sake of, I would call it, music purposes.“ And that is where our idea to reach for the modern music language and forms of video-scores created by Robert Jędrzejewski comes from.

Joan Laage (Kogut) - studied under butoh masters Kazuo Ohno and Yoko Ashikawa and performed with Ashikawa’s group Gnome in Japan in the late 80s. After settling in Seattle in 1990, she formed Dappin’ Butoh, a company known for its appearances in Seattle’s fringe theater and dance festivals. Joan has performed and taught at national and international butoh and dance festivals, and was a featured artist at the UCLA Butoh Symposium in May 2011, and has been an adjunct faculty at Cornish College of The Arts (Seattle). She is featured in Dancing Into Darkness: Butoh, Zen, And Japan and Butoh: Metamorphic Dance and Global Alchemy by Sondra Horton Fraleigh. She performs frequently at the Seattle Japanese Garden where she is a docent. Joan is known as a NW butoh pioneer, and is a founding member of DAIPANbutoh Collective which produces an annual butoh festival in Seattle. www.seattlebutoh-laage.com www.daipanbutoh.com

Sylvia Hanff is a butoh pioneer in Poland and one of the most wildly recognized Polish butoh dancers who has studied with the greatest masters. She has an M.A. in philosophy, with a theoretical background in theatre anthropology. Sylvia is a choreographer, director, dance therapist, kundalini yoga teacher, labyrinth facilitator and cultural manager. She has also studied Western and Eastern, contemporary and ancient techniques of body control. The practice of meditation is a crucial element of her training. She was an actress in the Warsaw Mime Theatre, and worked with the National Theatre and National Opera. The founder of Limen Butoh Theatre, she currently works with independent street and physical theatres. She is featured in The Body Revolving Stage. New Dance in New Poland, by Jadwigi Majewskia and in Present with the Body. The technique of Polish Buto dancers by Magdalena Zamorska. She was scholarship holder of the Ministry of Culture and National Heritage. www.limenbutoh.net FB https://www.facebook.com/limenbutoh

Robert Jędrzejewski – cello, composer, intuitive musician, creative improviser, studied at the Cracow Music Academy in the cello class of Prof. Łapiński, the composition class of Prof. B. Schaeffer; courses in contemporary music performance and composition in Cracow, Stuttgart, Avignon (IRCAM), Gdańsk (under the supervision of Prof. A. Kaczyński), he was scholarship holder of the Płock Foundation; he cooperates with the Performer Theatre and is an organiser of the Festival of Intuitive Arts. The co-founder of SALULUEKIP, a duet of improvising composers. He acts on the border of intuitive, computer, electronic music and audio-art. The concerts are accompanied by performances or video-art. He draws from contemporary music, building their own structures and a peculiar musical language. Teetering between artistic concept and intuition is the essence of the performance. Currently, he is involved in the realization of the Video Partytura project – an intuitive inspiration for the composer and a new point of view for the audience. https://www.youtube.com/channel/UCAv6ENRMbCnh9HDDZ6kufeg/videos
www.soundcloud.com/aquacello

Co robimy w weekend? Czyli najciekawsze wydarzenia
10 filmów, które trzeba obejrzeć choć raz w życiu
7 filmów o śnie i podświadomości