"Morze Martwe” - wystawa fotografii Waldemara Zdrojewskiego w Państwowym Muzeum Etnograficznym
Co może zrobić fotograf w obliczu obszaru, którego jednoznacznie zdefiniować nie można? Wobec miejsca, którego śmiercionośność jest pozorna, które wabi i tętni swoją ukrytą żywotnością podlegając jednocześnie procesom zagrażającym jego istnieniu.
Waldemar Zdrojewski, fotograf tworzący w nurcie dokumentalno-reportażowym, proponuje przyjrzeć się temu miejscu wprost; wykonuje fotografie czarno-białe i kolorowe analogowo, w formatach 6 x 7 i Panorama 6 x 17. Stara się zamknąć liczne paradoksy w kadrach, zadając wciąż pytania o śmiercionośny charakter Morza Martwego. Pozwala widzowi zatrzymać się nad jego ciszą wplatając w przestrzeń wystawy wątki zaburzające „ustalony porządek rzeczy”. Na przykład erozję wybrzeża, której skala zaskakuje. Nie szuka znaczeń przenośnych – dosłowne, pozornie spokojne kadry wydobywają zeń uniwersalną opowieść o nieustającej walce życia i śmierci. Stąd tytuł wystawy: Dead Sea. Opowieść o pozorności śmierci
Z jednej strony, widzimy zdjęcia oddające hołd spowitej ciszą naturze, z drugiej - pełne dramatyzmu, surowe kadry sygnalizujące obecność człowieka bezlitośnie eksploatującego jej unikalne zasoby. Dead Sea. Opowieść o pozorności śmierci to dialektyka między brakiem życia a troską o nie, naturalnością miejsca a jego wielowiekowymi kulturowymi pokładami. Spór między spękaną słońcem ziemią a nawadniającym cywilizację dziejowym napięciem. Pytanie o miejsce i rolę człowieka w naturze.
Zdjęcia wykonane zostały w Izraelu, w okolicach En Bokek, En Gedi, Masada, Mitzpe Shalem, Neve Zohar na przestrzeni 8. lat.
Waldemar Zdrojewski
Urodzony w 1963 roku w Łodzi. Absolwent Warszawskiej Szkoły Fotografii. Fotograf, dokumentalista, kurator. Od 2008 r wykładowca fotografii na Uniwersytecie Warszawskim. Twórca warszawskiej galerii fotografii „Obserwacja”, autor wielu wystaw i publikacji, Juror i Kurator.wystaw. Zajmuje się dokumentem, fotoreportażem , fotografią ekspresyjną i eksperymentalną