Koncert symfoniczny w Filharmonii Narodowej
Gatunek oratorium w czasach klasycyzmu zdawał się nieco już przebrzmiały. Jednak u schyłku XVIII wieku do Wiednia dotarły późne echa sławy Händla, nieustająco wielbionego na Wyspach Brytyjskich. Zainteresował nimi środowisko muzyczne wielki muzyczny erudyta, baron Gottfried van Swieten, który swymi historycznymi pasjami inspirował każdego z trójki wiedeńskich klasyków. Sam Haydn przekonał się o sile oddziaływania monumentalnego oratorium, wykonanego w ogromnej obsadzie, gdy słuchał takich dzieł podczas swych pamiętnych dwóch wizyt na Wyspach Brytyjskich. Utwierdzony w tej fascynacji przez Swietena i we współpracy z nim (jako librecistą i tłumaczem), skomponował swe epokowe Stworzenie świata (1798), a uskrzydlony jego niebywałym sukcesem przystąpił do pracy nad kolejnym oratorium, także do słów barona – Die Jahreszeiten (Pory roku; 1801). Tym razem jednak temat i tekst okazały się nie tak inspirujące i praca trwała dość długo, a premiera – choć doceniona – nie powtórzyła już euforycznego przyjęcia Die Schöpfung. Dzieło i później cieszyło się mniejszą popularnością, a przecież nie ustępuje poprzedniemu wspaniałością muzyki. Nieco naiwne teksty Swietena, głoszące w duchu bliskim fi lozofii Rousseau chwałę natury, zostały w haydnowskich ariach i chórach uwznioślone, a dzieło – w najlepszych wykonaniach – dostarcza także współczesnemu słuchaczowi wielu radości i wzruszeń.
Filharmoniczne wykonanie z pewnością będzie doskonałe, o co zadbają świetni soliści oraz maestro Martin Haselböck, pochodzący z Wiednia i głównie z Wiedniem związany, m.in. jako profesor sławnej Wiener Musikhochschule, tytularny Hoforganist, ceniony dyrygent m.in. założonej przez siebie Orchester Wiener Akademie, a także kompozytor i wydawca. Jest on szczególnie poważany jako interpretator repertuaru klasycznego i w tej roli znany z licznych nagrań i gościnnych występów na scenach całego globu. Warto też zwrócić uwagę na osobę klawesynisty, należącego do ścisłej europejskiej czołówki specjalistów tego instrumentu – Marka Toporowskiego.
Lista wykonawców:
Orkiestra Filharmonii Narodowej
Chór Filharmonii Narodowej
Dyrygent - Martin Haselböck
Sopran - Karina Gauvin
Tenor - Magnus Staveland
Baryton - Johannes Weisser
Pianoforte, realizacja recytatywów - Marek Toporowski
Przygotowanie chóru - Kazimierz Bukat
Program:
Joseph Haydn - Oratorium Pory roku Hob XXI:3