Konferencja naukowa Ciało – muzyka – performans
Ciało wykonawcy: dyrygenta, solisty muzyka, aktora, śpiewaka czy performera to ciało poddane muzycznemu rytmowi, ruchowi zaplanowanemu, wpisanemu w reguły sztuki wykonawczej, ale również ciało niezdeterminowane, spontanicznie wolne, w obu przypadkach sprowadzone do chwilowości. Jako podległe wobec instrumentu (a czasem z nim tożsame) może zatracić swoją podmiotowość, a jednocześnie jako oglądane odzyskuje ją na nowo. Jest to też ciało eksponowane, oglądane. Wobec toczących się debat zogniskowanych wokół performatyki chcemy objąć refleksją ciało wykonawcy w sytuacji proscenicznej. W trakcie wykonania podział przestrzeni zostaje wzmocniony lub zakwestionowany, ale z reguły jest umownie zachowany. Wykonawcą nazywamy artystę działającego w tej przestrzeni, jest nim artysta sceniczny, ale również - od czasów malarstwa gestu i działań Fluxusa - artysta sztuk plastycznych, a wraz z powstaniem instalacji interaktywnych, a także dźwiękowych, jest nim interaktor. W tej szerokiej formule wykonawstwa chcemy określić sytuację przestrzenno-czasową ciała wykonawcy, skonfrontować różne typy wykonawstwa, przybliżyć ewolucję konwencji wykonawczych, wydobyć walory jego powtarzalnej jednorazowości, skonceptualizować marginalia. Proponujemy następujące zakresy tematyczne:
- performowanie muzyki versus muzyczność ciała;
- ciało wykonawcy/interaktora - ekspresja wykonania, twarz, gestyka, czasoprzestrzeń ciała, spontaniczność, autentyczność, improwizacja;
- interaktor jako wykonawca – instalacje interaktywne, środowiska dźwiękowe;
- wizualność wykonania – ciało performera jako ekspozytyw, aparycja ciała;
- ciało dyrygenta – style dyrygowania, wizualna gestyka, interakcja, dyrygent jako showman;
- ciało orkiestry – orkiestra jako organiczne dzieło sztuki w ruchu;
- aktorstwo operowe – fizjologia śpiewu, konwencje wykonawcze, relacje z aktorstwem teatralnym i filmowym;
- partytura wykonania w tekście teatralnym/dramatycznym;
WARUNKI UCZESTNICTWA:
• nadesłanie propozycji tematu referatu wraz z abstraktem (ok. 1000 znaków) oraz karty zgłoszenia na adres: cmperformans@gmail.com w terminie do 15 lipca 2015
• wpłata opłaty konferencyjnej w wysokości 350 zł w terminie do 15 września
• Wpłaty prosimy wnosić na rachunek:
74 1050 1214 1000 0007 0000 7909 z dopiskiem CIAŁO-MUZYKA
• Opłata konferencyjna obejmuje udział w konferencji, catering, materiały konferencyjne oraz publikację referatu w tomie pokonferencyjnym (z zachowaniem procedury recenzowania publikacji).
Szczegóły informacyjne zostaną podane w komunikacie dla uczestników konferencji, które prześlemy pocztą elektroniczną po otrzymaniu zgłoszenia. Organizatorzy mogą pośredniczyć w rezerwacji noclegów. Wszelkie pytania prosimy kierować pod adres mailowy: cmperformans@gmail.com
Serdecznie zapraszamy
dr hab. prof. UŚ Maria Popczyk
dr Jacek Mikołajczyk
mgr Agata Stronciwilk
mgr Magdalena Szczepocka