WARSZTATY KUBAŃSKIE

WARSZTATY KUBAŃSKIE

Start: 27 września 2015 14:00
Koniec: 27 września 2015 21:00
109

Kobiecość w kubańskiej salsie :)

Przez 15 lat salsy w Polsce utarł się pogląd, że salsa kubańska jest mniej widowiskowa i czasami wręcz „nieładna”. Dziś, prowadząc warsztaty w całej Polsce mam wrażenie, że ta opinia przestaje mieć rację bytu. „Cubana” staje się ładna! Dziewczyny nabierają pewności siebie w tańcu wraz z nabywanymi umiejętnościami. Jest także coraz więcej tancerek, na których można się wzorować i instruktorów, którzy uczą wzbogacania swojego tanecznego repertuaru o nowe elementy zaczerpnięte z rumby i tańców afro-kubańskich.

Rumba nazywana jest matką salsy. To w niej ma swoje korzenie wiele ruchów popularnie używanych w salsie kubańskiej. A rumba z kolei czerpie ze swoich naprawdę „czarnych” korzeni, jakimi są tańce różnych plemion, które się na Kubie znalazły w erze niewolnictwa. Ich dziedzictwo w znacznej mierze ukształtowało stylistykę i charakter współczesnych tańców kubańskich, do których nasze słowiańskie serca bardzo mocno biją. Zapraszamy zatem na warsztaty, które przybliża Wam rumbę i tańce kobiecych bogiń Yemaya, Ochun i Oya.

Dlaczego warto tańczyć rumbę i się jej uczyć?
- pomaga rozruszać biodra i miednicę,
- uaktywnia ręce i ramiona,
- dodaje pewności siebie,
- wyzwala kobiecość,
- uczy kokieterii,
- uczy tańczyć do konkretnego rytmu i zarządzać energią w tańcu.

Dlaczego warto tańczyć Orishas i się o nich uczyć?
- wspaniale uruchamiają klatkę piersiową i poszerzają zakres ruchów,
- uczą siły i precyzji ruchów nadając im jednocześnie luz i nonszalancję (unikalna kombinacja),
- pomagają wzbogacić taniec o interpretację czyniąc go wyjątkowym,
- angażują emocje, co nadaje tańcowi autentyczności,
- w nich tkwią korzenie ogromnej ilości ruchów używanych w timbie,
- służą jako niewyczerpane źródło inspiracji do wariacji na temat timby.


RUMBA to powszechnie znany taniec miłości. Namiętny, zmysłowy, nieco nostalgiczny. W oryginalniej, kubańskiej wersji ma więcej energii. Jest to energiczna gra w „co mi zrobisz jak mnie złapiesz?” Rumba jest tańcem pełnym emocji i namiętności, w którym kobieta i mężczyzna zalecają się do siebie, eksponują swoją seksualność i budują napięcie. Rumba do dla kobiet święto kobiecości; biodra kołyszą się szeroko i dostojnie, klatka dyskretnie przyciąga wzrok, a ręce nadają ruchowi płynności i zalotności.

Afrokubańskie BOGINIE, które wzbudzają coraz większe zainteresowanie, to kultura i tradycja afrykańskiego plemienia Yorubów, przywiezionych na Kubę jako niewolnicy. Ich przekazy i mitologie zachowały się w opowieściach, rytmach i tańcu i są bardzo mocnym elementem kubańskiej tożsamości.

Ochun to patronka miłości i kobiecej seksualności. Bogini piękna, płodności i bogactwa. Pani strumieni i rzek, co symbolizuje oczyszczanie. Jej kolorem jest żółty, nosi żółtą suknię, a zdobią ją liczne bransoletki i wachlarz z pawich piór. W tańcu kokietuje, uwodzi, śmieje się i bawi. Przyciąga nie potrafiących się jej oprzeć mężczyzn. Świadoma swojego ciała i swojej urody. Piękna, wyzwolona, królewska. Do niej zwracają się kobiety, kiedy potrzebują wsparcia w poszukiwaniu partnera. Jest też postacią tragiczną. Według legendy z rozpaczy po stracie dzieci rzuciła się w morze. A tam jej historia przybrała zupełnie inny kierunek...

Yemaya to bogini – matka. Pani mórz i oceanów. Matka wszelkiego stworzenia. Yemaya jest dostojna i władcza. Świadoma swojej siły. Kiedy jest spokojna, morze jest spokojne. Kiedy jest wzburzona, morze szaleje. Potrafi zatopić statki i zagubić wytrawnych marynarzy. Ale jest też troskliwa i opiekuńcza. Jest patronką matek i kobiet starających się o dziecko. Swoim ruchem naśladuje fale morskie. Łagodna i nieugięta. Dumna i potężna. Według legendy występuje w siedmiu wcieleniach. Schodzi do głębin. Uosabia mądrość i macierzyństwo. Spokojna i dostojna lub wzburzona i groźna. Różne przybiera oblicza. Jej kolorem jest intensywny niebieski.

Oya to pani wiatru, burz i błyskawic. To jedyna kobieca bogini wojowniczka. Pani życia i śmierci. Jako jedyna ma kontakt z duszami tych, którzy odeszli. Można ją spotkać na cmentarzach. Posiada niezwykłą siłę. To ona na swoje życzenie wprawia w ruch wiatr. To ona sięga gwiazd i schodzi głęboko pod ziemię. To ona wychodzi na pojedynek z innymi bóstwami wojownikami, gdy wymaga tego sytuacja. Staje na równi i nierzadko wygrywa. Jest porywacz, waleczna, gniewna. Jej siła poraża. Kocha walkę. Budzi lęk. Daje siłę. Inspiruje. Jej ruch oddaje ruch wiatru w gałęziach drzew, pokazuje siłę i wytrwałość. To ona porusza niebo i ziemię. Jej suknia jest pełna wszystkich kolorów za wyjątkiem czarnego. To symbolizuje jej dziewięć ścieżek-wcieleń.


Ania Zając – biografia taneczna

Tańczy od zawsze. W swojej tanecznej biografii oprócz salsy, rumby i reggeatonu ma wiele innych technik: taniec towarzyski (ponad 12 lat), współczesny (5 lat), a także flamenco i tango argentyńskie. Tańczyła turniejowo walcząc o podium w finałach mistrzostw Polski i na scenie w spektaklach Teatru Tańca GRUPAboso (obecnie Krakowski Teatr Tańca).
Największą radość i energię odnalazła w kubańskiej salsie. Pasjonuje się tańcami afro-kubańskimi (rumba, son, cha-cha-cha) oraz folklorem afro-kubańskim (yoruba, arara) bo jest w nich wiele spontaniczności, naturalności i radości. Swoje umiejętności nieustannie doskonali na wielu międzynarodowych warsztatach i lekcjach indywidualnych m. in. u takich nauczycieli jak: Sergio Larrinaga (Maestro Coreografo de Conjunto Folklorico Nacional de Cuba), Leydy Martinez, Greechen Mendez, Yeni Molinet, Yura Cantillo i Santiago Hernanez, Jorge Camaguey, Yoannis Tamayo, Yanet Fuentes, Yanek Revilla, Yunaissy Farray, Alberto Valdes, Julio Manguero, Kirenia Kantin, oraz… na ulicach kubańskich miast.
Jako instruktorka jest ceniona za umiejętność przekazywania wiedzy i tłumaczenia zawiłości ruchowych oraz za swoje barwne opowieści o tańcu i tworzenie klimatu.
Jej ostatni duży projekt to 50-cio minutowy spektakl „La Culpa” wykorzystujący techniki afro-kubańskie, który stworzyła wraz ze swoim zespołem Ahí namá. Ahí namá oznacza w kubańskim slangu, to, co najlepsze.

PLAN ZAJĘĆ :

14.00-15.00 RUMBA KUBAŃSKA
15.10-16.10 OYA
16.10-16.30-przerwa na kawę i babeczki :)
16.30- 17.30 OCHUN
17.35-18.35 YEMAYA

CENNIK :
-do 26.09 109zł
-w dniu warsztatów 129zł

nr konta do przelewu:
42 1050 1139 1000 0091 3438 2937
tytuł przelewu:Ania Zając oraz wasze imię i nazwisko

W razie pytań nr kontaktowy 667-193-141 Joanna

Najlepsze filmy na kanapowego lenia
Top Gun od dziś w kinach
Piękno opuszczonych scenografii filmów...porno