Miarka za miarkę, reż Oskaras Koršunovas
Teatr Dramatyczny

 

„Miarka za miarkę”, jedna z najbardziej przewrotnych sztuk Szekspira, łączy  polityczny thriller z okrucieństwem, ironią i czarnym humorem. Dramat w nowym tłumaczeniu Piotra Kamińskiego reżyseruje Oskaras Koršunovas. „To opowieść o władzy, jej dramacie i absurdach. Szekspir pyta, czy rządzący mogą być sprawiedliwi i moralni, czy też wykorzystują moralność, by zdobyć i sprawować władzę. – mówi reżyser.

premiera 3 kwietnia

więcej informacji tutaj


Burza, reż. Krzysztof Pastor
Teatr Wielki - Opera Narodowa

Ten spektakl Krzysztofa Pastora jest owocem współpracy Polskiego Baletu Narodowego z Het Nationale Ballet w Amsterdamie. Powstał tam w 2014 roku, a w tym sezonie pojawi się w wykonaniu naszego zespołu. Wieloznaczne arcydzieło Szekspira jest dla Pastora jedynie źródłem inspiracji. Choreograf używa motywów i postaci ze sztuki, ale zależy mu przede wszystkim na eksponowaniu magii ukrytej w dramacie. „Nie ma on jednoznacznego zakończenia ani konkluzji” – uważa. „Być może Szekspir celowo pozostawił nam tu dużą przestrzeń do interpretacji. W tym sensie ta sztuka jest bardzo współczesna, nie ogranicza widza do biernej partycypacji, wymaga zaangażowania, jest intelektualnym wyzwaniem”. Do wspólnego poszukiwania ukrytych w niej znaczeń choreograf zaprosił holenderskiego dramaturga Willema Brulsa oraz irańskich twórców, Shirin Neshat i Shoję Azariego, uważanych za jednych z najwybitniejszych artystów wizualnych naszych czasów. To bodaj najbardziej tajemnicza z dotychczasowych realizacji naszego choreografa.

premiera 9 kwietnia

więcej informacji tutaj


KRAPP i dwie inne jednoaktówki, reż. Antoni Libera
Teatr Polski

Historia człowieka przedstawiona przez pryzmat mówionego pamiętnika; idealisty, który prowadził go przez większą część życia, nagrywając w każde swoje urodziny podsumowanie minionego roku; artysty, który w sile wieku poświęcił miłość dla sztuki. Studium rozrachunku z samym sobą w punkcie dojścia, w wieku 69 lat.

Kiedy bohater był naprawdę sobą? W młodości, gdy pił i swawolił? W wieku dojrzałym, gdy narzucił sobie dyscyplinę i porzucił świat dla kontemplacji? Czy na starość, gdy nie identyfikuje się ani z jednym, ani z drugim? Czy w ogóle istnieje coś takiego jak ciągłość ludzkiego „ja”? Oto pytania, jakie stawia nam Krapp – jedna z najbardziej znanych postaci teatru Becketta.

premiera 13 kwietnia

więcej informacji tutaj

 

Ra

Madame de Sade, reż. Yukio Mishima
Teatr Narodowy

Legendarny immoralista oglądany oczami kochających go kobiet. Misterne studium zakamarków kobiecej duszy kreślone z subtelnością największego powojennego dramatopisarza Japonii.

Ludzka natura zaskakuje, kiedy łączy w sobie sprzeczności – miłość i nienawiść, dobro i okrucieństwo, moralność i rozpustę. Kiedy stawia znak równości między wolnością i złem.

premiera 16 kwietnia

więcej informacji tutaj


Musical o Marcu '68, reż. Monika Strzępka
Teatr Żydowski


Protesty z 1968 roku nabrały charakteru mitycznego. Stały się symbolami rewolucji, wyzwolenia i emancypacji, „apetytu na wolność”. Ich uczestnicy stanowią dziś elitę polityczną i intelektualną. Również w Polsce ludzie Marca odegrali ogromną rolę w transformacji ustrojowej i tworzeniu III RP, a część z nich wciąż jest obecna na scenie politycznej. Co zostało po głoszonych przez nich wówczas hasłach? Czy Marzec 1968 był na tle ówczesnych wydarzeń wyjątkowy? Czy Donald Tusk ma rację, dostrzegając podobieństwo obecnych napięć do sytuacji w 1968?

Chcemy o tym zaśpiewać.

premiera 29 kwietnia

więcej informacji tutaj