Mikołaj Długosz to fotograf, artysta wizualny i autor projektów fotograficznych realizowanych z użyciem dzieł innych autorów, np. pocztówek, zdjęć znalezionych w internecie, w archiwach czy na pchlich targach. Artysta pracuje głównie cyklami. Interesują go narracje zbudowane z dokumentalnych materiałów, które same w sobie mogą wręcz wydawać się nieciekawe i banalne.

Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Współpracował jako fotoedytor i fotograf (m.in. specjalista od portretów) z pismami m. in. „Fluid” i „City Magazine”. Przygotowywał także wraz z Bogną Świątkowską pierwsze numery „Notesu na 6 Tygodni”.

 

Jest autorem książek fotograficznych: „Pogoda ładna, aż żal wyjeżdżać” (2006), „Real Foto” (2008), „1994” (2011), „Proszę wejść” – stworzoną we współpracy z Sylwią Chutnik (2012) oraz „Latem w mieście” (2016). Właśnie ostatniego z dzieł Długosza będzie dotyczyło spotkanie w Stacji Mercedes. „Latem w mieście” to album, którego tematem jest polska architektura lat siedemdziesiątych przedstawiona na pocztówkach. O tym, jak wygląda dziś tamta nowoczesność, jak się zestarzała i jak odbieramy ją obecnie z Długoszem porozmawia dziennikarz i pisarz Max Cegielski, autor między innymi, takich książek jak: „Apokalipso” (2004), „Pijani bogiem” (2007), „Masala” (2008), „Oko świata. Od Konstantynopola do Stambułu” (2009), „Mozaika. Śladami Rechowiczów” (2011) i „Wielki Gracz. Ze Żmudzi na Dach Świata” (2015), do której autorem zdjęć jest Mikołaj Długosz.